Waarom je niet bang hoeft te zijn voor de Duivelsdriehoek


Duivelsdriehoek

Bij elke Lean Six Sigma opleiding leer je dat je wanneer je een verbeterproject gaat oppakken dat je 1 probleem of 2 problem mag proberen op te lossen. Ik kies er bijna altijd voor 1, soms 2. Alleen als de tweede makkelijke op te lossen is en geen enkele invloed heeft op het resultaat van de eerste. Deze “duivelsdriehoek” kan je ook inzetten om aan je klant, leverancier of iemand anders duidelijk te maken dat er keuzes gemaakt moeten worden als ze komen met functionele eisen voor de nieuwe informatievoorziening.

De duivelsdriehoek laat op eenvoudige wijze zien hoe deze drie belangijke variabelen zich tot elkaar verhouden. De variabelen waarover het gaat zijn snel, goedkoop en goed. Een supersnelle applicatie, goed onderhoudbaar maar met de verkeerde functionaliteit eindigt ongebruikt op de plank. Als er echter de juiste functionaliteit wordt aangebonden, maar de applicatie blijkt erg traag te zijn, dan ontstaat er ook een probleem.
Een functioneel beheerder moet dus om weten wat de invloed is van de ene variabele op de andere. Hieronder lees je hoe deze variabelen zich tot elkaar verhouden.

Snel en goedkoop

Waarom “goedkoop” voor veel mensen aantrekkelijk is mij nog altijd nog een raadsel. Echter groeit aliexpress.com enorm hard. Al is het idee dat we snel, goedkoop iets kunnen creëren dat net iets onder de kwaliteitsstandaard is en past in een klein budget. Geweldig? Nee! De oplader voor je telefoon die je koopt op aliexpress.com is toch van mindere kwaliteit dan een originele. Freeware software wordt over het algemeen ook slechter ge-update door de ontwikkelaar dan door een partij die er van moet leven. Het klink afgezaagd: je krijgt waarvoor je betaald!

Snel en goed

Met deze optie krijg je de klus snel geklaard met een hoogstaand product. Alle hens aan dek! Tempo maken om snel een kwaliteitsproduct op te leveren en nog snel ook. Money is no issue! Hier zit de eindgebruiker op te wachten. Als ik iets wil krijg ik het nu, hoe ik het wil en wie betaald het? Ik niet 🙂 Zou het werken? Ik denk van niet. Het probleem zit hem in “snel”. Niet zorgvuldig de vraag achter vraag achterhalen zal nooit degelijke specificaties opleveren. Ongeacht hoeveel geld je er tegenaan gooit.

Goed en goedkoop

Theoretisch gezien zouden we in staat moeten zijn om iets op te leveren dat voldoet aan de klantverwachting (kwaliteit) en betaalbaar is, toch? Haast kennen we niet. Helaas, deze optie bestaat ook niet in de grote mensen wereld. Of je nu snel werkt of langzaam: tijd is tijd. Om iets op te leveren kost moet je er tijd in stoppen. Voldoende tijd om aan de klantverwachting te voldoen maar niet zoveel dat je nergens anders meer tijd voor hebt. Je zal er een balans in moeten vinden.

Keuzes

Je zal een keuze moeten maken om iedereen tevreden te houden. De applicatie-eigenaar omdat die een goed én betaalbaar resultaat wil, de eindgebruiker omdat die een werkbare applicatie krijgt en de beheerder omdat die een onderhoudbaar systeem krijgt.
Ieder heeft zijn eigen eisen en wensen, maar welke draagt er nu daadwerkelijk bij aan de totale klantwaarde van de informatievoorziening.
mm
OVER DE AUTEUR
Waar is Daniël goed in: Mensen & processen opnieuw voorzien van engergie en kracht. Als gedreven professional helpt hij organisaties en teams in de transitie naar Lean werken. Hierbij leunt hij op zijn jarenlange ervaring op het gebied van Lean en IM. Zijn credo: Snelheid + re-energizing = snel succes! Je kan contact opnemen via de contactpagina.
Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter